Het Cervantes Instituut presenteert, in samenwerking met La Vuelta en het lokale organisatiecomité van La Vuelta Holland 2022, het “Spaans-Nederlands Wielerwoordenboek“. Een handleiding voor liefhebbers uit beide landen, om hen te helpen hun eerste contact met de Spaanse taal te maken via hun liefde voor de wielersport. Met illustraties en een leuke opmaak, biedt het boek een eenvoudige en praktische manier om het Spaans – en het Nederlands – te leren kennen voor liefhebbers en reizigers.
Maand: mei 2022
Elena Poniatowska’s 90ste verjaardag
Ter gelegenheid van de 90ste verjaardag van Elena Poniatowska (19 mei), winnares van de Cervantes Prijs 2013, zouden wij u graag willen herinneren aan het interview dat zij gaf in 2021 in het kader van de Spinoza Conferentie, in samenwerking met de Mexicaanse en Spaanse Ambassade in Nederland, de Universiteit van Amsterdam en het Instituto Cervantes.
In het laatste nummer van het Levende Talen Magazine staat een artikel over de toegenomen belangstelling voor Spaans en Chinees op middelbare scholen in Nederland (LTM-2 2022). Lees het artikel hier.
Eervolle vermeldingen examenleerlingen Spaans
Ook dit jaar komen leerlingen in het voortgezet onderwijs die een 8,5 of hoger halen op het Centraal Eindexamen Spaans in aanmerking voor een oorkonde voor hun uitmuntende prestatie. Deze wordt uitgereikt door de Consejería de Educación van de Spaanse ambassade in Nederland, in samenwerking met Levende Talen en VDSN. In examenjaar 2020-2021 hebben 221 leerlingen deze oorkonde mogen ontvangen.
De uiterste datum voor de aanvraag is 30 juni 2022. U kunt de eervolle vermelding voor uw leerlingen aanvragen door op de volgende link te klikken. Meer informatie vindt u op de website van de Consejería de Educación.
Brigitte Adriaensen ontvangt een Vici-onderzoeksbeurs van NWO voor onderzoek naar de veranderende perspectieven op drugs in Latijns-Amerika. Met de Vici-beurs, ter waarde van 1,5 miljoen euro, gaat Brigitte de komende jaren onderzoek doen naar de veranderende perspectieven op verscheidene drugs – peyote, ayahuasca, coca(ïne), etc – in Latijns-Amerika gedurende de periode 1820 tot 2020. Doel van het onderzoek is om de veranderende beeldvorming rond drugs beter te begrijpen en de perspectieven van de verschillende inheemse bevolkingsgroepen centraler te stellen.
Pedagogische workshop voor docenten Spaans
Op 13 mei is de Pedagogische Conferentie voor ELE-docenten, die zal plaatsvinden in Amsterdam op Het Amsterdams Lyceum, Valeriusplein 15, Amsterdam, van 09:00 tot 15:00 uur. De sessie omvat 2 interessante workshops door deskundige ELE-leraren. Meer informatie vind u hier. Gratis inschrijven kan via de volgende link, inclusief eten met typisch Spaanse producten.