Categorieën
Evenementen Hbo Mbo Onderwijs Voortgezet onderwijs

Excellente Generatie Spaans: Officiële erkenning voor scholen die het DELE-examen bieden

Op 5 april 2024 reikt Levende Talen Spaans samen met Instituto Cervantes tijdens een feestelijke bijeenkomst in Utrecht de eretitel ‘Excellente Generatie’ uit aan scholen die leerlingen de kans bieden deel te nemen aan DELE- examens. Middelbare scholen en mbo’s waar vijf of meer leerlingen in 2023 het DELE-examen behaald hebben*, komen in aanmerking voor het predicaat ‘Excel- lente Generatie’. De scholen ontvangen een plaket, dat gebruikt kan worden om te laten zien dat op de school leerlingen DELE-examens doen. Het bord is gratis voor scholen waar ten minste één docent lid is van Levende Talen Spaans (scholen die geen lid zijn, betalen honderd euro voor het predicaat en het bord).

Volgens Instituto Cervantes zijn er in Nederland zeker veertig scholen die voor het predicaat in aanmerking komen. Ook de resultaten van het recente DELE- examen op 17 november 2023 worden meegerekend voor de erkenning in 2024. Instituto Cervantes zal deze scholen benaderen.

Levende Talen Spaans en het Instituto Cervantes willen met het predicaat scholen erkenning geven voor hun inspanningen voor het onderwijs Spaans. In Frankrijk, Italië en in enkele Duitse deel- staten wordt het DELE-examen bij vrijwel alle scholen aangeboden en maakt Spaans standaard deel uit van het curriculum op middelbare scholen.

Levende Talen Spaans en Instituto Cervantes willen de studie voor het Spaanse DELE- examen bij Nederlandse middelbare scholen ondersteunen.

Het DELE-examen voor jongeren

Het DELE-examen Spaans is vergelijkbaar met een Cambridge Certificate voor Engels, en wordt voor scholieren aangeboden op A1- en A2/B1-niveau. Deze examens zijn speciaal aangepast voor jongeren van twaalf tot achttien jaar. Voor de reguliere A1-, A2- en B1- examens voor volwassenen geldt geen minimum- of maximumleeftijd; zo kunnen studenten die negentien jaar of ouder zijn en bij het mbo studeren, ook een diploma behalen.

De DELE-certificaten zijn officiële diploma’s met een internationaal karakter waarmee leerlingen hun kennis en beheersing van de Spaanse taal aantonen en die namens het Spaanse ministerie van Onderwijs door het Instituto Cervantes worden toegekend. Het DELE-examen wordt erkend als officieel taaltoelatingsexamen voor hbo-studies in Nederland en als instapniveau voor uitwisselingsprogramma’s, stages en bachelorstudies in Spanje en Amerika. CS

Advies nodig?

Levende Talen Spaans biedt advies aan docenten bij de voorbereiding van leerlingen op het DELE-examen. Instituto Cervantes biedt algemene informatiesessiesover het examen. Bij grote aantallen leerlingen kan Instituto Cervantes naar de school toe komen om de examens af te nemen.

Heeft u vragen over hoe uw school deze erkenning kan krijgen, neem dan contact op via spaans@levendetalen.nl

* Hierbij gaat het om leerlingen uit vmbo 4, havo 4, havo 5, vwo 4, vwo 5, vwo 6 met Spaans als eindexamenvak of als keuzevak elementair Spaans, en studenten uit mbo 2, 3 en 4 (alle mbo-varianten).

Categorieën
Evenementen

Filmvoorstelling “Calladita” – Spanish Film Festival

Op 15 maart opent de 10e editie van het Amsterdam Spanish Filmfestival (ASFF) van start met de aangrijpende en ontroerende Spaanse film Calladita als openingsfilm. Deze veelgeprezen film, geregisseerd door Miguel Faus, belooft het publiek te boeien en de toon te zetten voor een spectaculaire viering van een decennium van cinematografische uitmuntendheid.

De vertoning wordt gevolgd door een Q&A met regisseur Miguel Faus, in 2021 door Variety verkozen als een van de tien Spaanse filmmakers om in de gaten te houden. Tijdens het evenement wordt het volledige programma van de 2024 editie van het Amsterdam Spanish Film Festival onthuld, inclusief een borrel met Iberische ham.

Over de film

Ana, net aangekomen uit Colombia, is een dienstmeisje in een luxueus herenhuis waar een rijke familie van kunsthandelaars hun zomervakantie doorbrengen. De jonge vrouw werkt van zonsopgang tot zonsondergang en zonder contract, onder de belofte van fatsoenlijke voorwaarden aan het einde van de zomer, zolang ze discreet en stil is. Maar via Gisela, de werkneemster van het naburige huis, zal Ana ontdekken dat de dingen niet precies zo werken als haar is verteld. Ze zal leren om een beetje meer plezier te hebben tijdens haar zomer aan de Costa Brava.

Over het Amsterdam Spanish Film Festival

Het Amsterdam Spanish Film Festival is een jaarlijks terugkerend evenement dat het beste van de Spaanse en Latijns-Amerikaanse film laat zien. Het festival viert zijn 10e verjaardag in 2024 en heeft een centrale rol gespeeld in het bevorderen van culturele uitwisseling en de waardering van Spaanstalige films.

Praktische informatie

Wanneer: 15 maart om 20.30 uur
Waar: Pathé Tuschinski
Regisseur: Miguel Faus
Duur: 94 minuten
Taal: Spaans met Engelse ondertiteling

Bekijk de trailer hier.
Info en tickets via de website van ASFF.

Categorieën
Congressen en lezingen Evenementen

Laat je betoveren voor de mystiek en de geschiedenis van El Canto de la Sibila

Vier Internationale vrouwendag en laat je tijdens de lezing op vrijdag 8 maart en het concert op zondag 10 maart inspireren en betoveren door de mystiek en de geschiedenis die schuilgaan achter El Canto de la Sibila (Het Lied van de Sibille). Ontdek en geniet van een van de mooiste en meest intrigerende muziekstukkende uit de middeleeuwen.

De Sibillen

De Sibillen waren wijze vrouwen aan wie profetische krachten werden toegeschreven. Het personage kwam oorspronkelijk uit Klein-Azië en werd later opgenomen in de Grieks-Romeinse mythologie als een figuur die, soms geïnspireerd door de god Apollo, de toekomst kon voorspellen.

Later integreerde het christendom het ook in zijn eigen mythologie als een bemiddelaar tussen het menselijke en het goddelijke, om het einde der tijden aan te kondigen. Zo ontstond het liturgische drama met gregoriaanse melodie, dat deel ging uitmaken van de kerstmetten en in de middeleeuwen in Zuid-Europa aan kracht won.

Música Temprana

Música Temprana is een muziekensemble dat in 2001 in Nederland werd opgericht en dat renaissance- en barokrepertoire verkent, niet alleen uit Latijns-Amerika, maar ook vanuit bronnen van het toenmalige Spaanse Rijk. Het repertoire van het ensemble is grotendeels het resultaat van het eigen onderzoek van de directeur en oprichter, Adrián Rodríguez Van der Spoel.

Praktische informatie:

Lezing – vrijdag 8 maart
19.00 uur
Instituto Cervantes. Domplein 3, Utrecht.
Vrije toegang

Concert – zondag 10 maart
15.00 uur
Pieterskerk, Utrecht.
Tickets reserveren via klassiekemuziek.nl

Meer informatie op website van Instituto Cervantes Utrecht.

Categorieën
Evenementen

Antonio López, meester van het Spaans realisme

In het Drents Museum te Assen is er momenteel een tentoonstelling te zien over de Spaanse kunstenaar Antonio López die een overzicht geeft over zijn carrière die over ongeveer zeventig jaar spant. Hoewel López nog minder bekend is in Nederland, is hij echt een grootheid en een fenemoon in Spanje. López wordt bestempeld als de ‘grootste nog levende realistische kunstenaar’.  Antonio López – Meester van het Spaans realisme is de eerste grote solotentoonstelling van López in Nederland en omvat een rijke variatie aan schilderijen, tekeningen en ook beeldhouwwerk.

Op 17 maart 2024 worden allerlei activiteiten georganiseerd voor volwassenen rondom de tentoonstelling Antonio López. Denk aan lezingen, optredens en rondleidingen over López, zijn thema’s en zijn werkwijze. Kunstenaar en Antonio López-fan Sam Drukker geeft zijn visie op het werk van Antonio López. Dichter en theatermaker Joost Oomen houdt een voordracht geïnspireerd op de Spaanse dichter García Lorca en de oude Spaanse meesters. Spanjekenner Hub Hermans verzorgt een lezing over de rol van Madrid in het werk van López. Een van de museumdocenten van het Drents Museum vertelt over de manieren waarop je als bezoeker kunt kijken naar kunst. Tuna Ciudad de Luz (TCL) treedt op verschillende momenten en verschillende plekken in het museum op met Spaanse volksmuziek. Urban Sketchers geeft workshops in de Opkamer en verder is er op verschillende momenten en plekken Spaanse muziek te horen.

Workshops en andere leuke en leerzame activiteiten voor kinderen vinden plaats op de Familiedag, 1 mei. Op deze dag kruip je in de huid van de kunstenaar, ga je zelf aan de slag met de werkwijze van lópez en ontdek je van alles over zijn kunstwerken.

De tentoonstelling over de meest gevierde hedendaagse Spaanse kunstenaar is nog tot en met 2 juni 2024 te bewonderen in het Drents Museum. Meer info en tickets via de website van het Drents Museum.

Categorieën
Congressen en lezingen Evenementen Onderwijs

Jornada didáctica y reunión anual de socios georganiseerd door VDSN

Programma

  • 09:00 – 09:30   Ontvangst en koffie
  • 09:30 – 09:45    Opening van de conferentie: Directie VDSN
  • 09:45 – 10:15    Plenaire inleidende workshop: Kirstin Plante
  • 10:30 – 12:00    Eerste ronde workshops (A1, B1, C1, D1)
  • 12:15 – 12:45    VDSN Jaarlijkse Ledenvergadering
  • 12:45 – 13.30    Lunch / Verkoop van boeken en materialen / uitgeverijen
  • 13:45 – 15.15    Tweede ronde workshops (Workshop A2, B2, C2, D2)
  • 15.30 – 16.00  Afscheidsdrankje

Workshops

Plenaire inleidende workshop “TPRS” Kirstin Plante

Vraag je je wel eens af waarom jouw leerlingen aan het eind van de middelbare school nog  steeds niet echt Spaans kunnen spreken? Hoe het komt dat ze invuloefeningen best goed  maken, maar vervolgens met diezelfde woorden geen fatsoenlijke zin kunnen vormen? En  het belangrijkste: wil je weten wat je daaraan kunt doen? In deze openingslezing geeft  Kirstin Plante antwoord op deze vragen, met beeldende illustraties en een pakkend  voorbeeld.

Workshop A1 & A2 Picture TalkKirstin Plante

Zoek je een gemakkelijke conversatie-activiteit met weinig voorbereiding? In deze workshop  zie je hoe je over een willekeurige foto een boeiende conversatieles kunt houden. Ik geef  een korte Picture Talk in een voor jou onbekende taal en we bespreken welke technieken  jou hielpen te begrijpen waar het over ging, en hoe je in de doeltaal kon meedoen met de  les. Je oefent de belangrijkste techniek op basis van een foto die je zelf uitkiest.

Workshop B1 & B2 “Literatura en la clase de ELE” Esther Schat

Op bijna alle scholen in Nederland wordt op het moment veel over burgerschap gesproken.  Wat is het en hoe richten we het op onze school in? Burgerschapsonderwijs wordt vaak  gerelateerd aan vakken als maatschappijleer en geschiedenis, maar ook binnen taalonderwijs  kan gewerkt worden aan burgerschap. In deze workshop voor docenten in het voortgezet  onderwijs laat Esther Schat zien hoe je aan de hand van literatuuronderwijs kan bijdragen aan de interculturele competenties van scholieren en hoe je daarmee ook burgerschap kan  integreren in de lessen Spaans. Door bewust te kiezen voor boeken met maatschappelijke  thema’s en het gebruik van dialogische spreek- en schrijftaken hierbij, kunnen leerlingen  niet alleen relevante kennis over Spaanstalige culturen verwerven maar ook taalvaardiger worden.

Ook leren leerlingen hierdoor om te gaan met verschillen in morele opvattingen en om  literatuur te evalueren in gesprek met medeleerlingen. In deze workshop wordt aan de hand van praktische voorbeelden laten zien hoe je dit kan aanpakken in je eigen PTA programma.  Neem dus een boek mee (met maatschappelijk thema) dat je graag gebruikt in de lessen in  de bovenbouw of waarmee je binnenkort in de klas wilt gaan werken. Na het delen van  enkele ontwerpprincipes, ga je zelf aan de slag met het ontwerpen van een literatuurles  volgens deze principes.

Workshop C1 & C2 “Películas en la clase de ELE” Margreet Cornelius

“Met film kan zo veel! Tutorials, reclames, reportages, documentaire en fictie voor het vak Spaans” Hoe kun je film, in al haar vormen, inzetten om meer te leren over de Spaanse  en Latijns-Amerikaanse cultuur en luistervaardigheid, spreekvaardigheid en schrijf vaardigheid verbeteren? We bekijken een aantal korte films en oefenen verschillende  werkvormen die je kunt toepassen om je taal- en cultuuronderwijs aantrekkelijker te maken  door het gebruik van film in je les.

Workshop D1 & D2 “Poesía en la clase de ELE” Marloes Mekenkamp

Poëzie is in de Spaanstalige wereld intiem verbonden met de samenleving. Poëzie is niet alleen te vinden in dichtbundels maar leeft, om de woorden van Kila van de Starre (2021) te  gebruiken, ook buiten het boek: op straat, in politieke bijeenkomsten, in migranten gemeenschappen, in inheemse culturen. Het is traditioneel gezien een medium voor kennisoverdracht, om individuele of collectieve identiteiten te uiten, om rituelen uit te  voeren, om te protesteren. Gedichten geven ons dus een kans om in contact te komen met  oneindig veel verschillende werelden, culturen en ervaringen. Poëzie bezit daarnaast nog  een aantal onderscheidende kenmerken die tot een bijzondere lezershouding uitnodigen, en  zo een mooie aanvulling zijn op het lezen van proza.

In deze workshop laten we ons inspireren door dichters en onderwijzers uit de Spaanstalige wereld en denken we samen na over de pedagogische potentie van poëzie voor het moderne vreemdetalenonderwijs. We gaan tevens aan de slag met een aantal gedichten die behandeld kunnen worden binnen het schoolvak Spaans.

Inschrijving

Om dit evenement bij te wonen, moet u zich vóór 11 maart 2024 registreren via het registratieformulier op onze website: https://www.vdsn.nl/

De workshops worden toegewezen op volgorde van inschrijving. Sommige workshops kunnen een beperkte capaciteit hebben, dus vroeg inschrijven is aanbevolen.

Inschrijfgeld: gratis voor leden / € 40,00 voor niet-leden / € 25,00 voor studenten.

Praktische informatie

Wanneer? Zaterdag 16 maart 2024
Waar? College de Heemlanden. De Slinger 48, 3995 DE Houten 

Categorieën
Onderwijs

Spaanse taal- en cultuurlessen ALCE voor jongeren van Spaanse origine

ALCE Países Bajos organiseert weer Spaanse taal- en cultuurlessen voor jongeren van Spaanse origine tussen 7 en 17 jaar. Inschrijvingen lopen nog tot 5 maart 2024.

ALCE: Agrupación de Lengua y Cultura Españolas de Países Bajos

De Agrupación de Lengua y Cultura Español en los Países Bajos (ALCE) is een programma van het Spaanse Ministerie van Onderwijs, Beroepsopleiding en Sport, dat deel uitmaakt van de diplomatieke missie van de Spaanse Ambassade.

Het belangrijkste doel van ALCE is het bevorderen van culturele en taalkundige banden tussen studenten van Spaanse afkomst en burgers of inwoners van Nederland, evenals het verwerven van gewoonten van samenleven en wederzijds respect, naast het vergemakkelijken van de kennis van het Spaans en de Spaanse sociaal-culturele realiteit.

Ze bieden, op vrijwillige basis en gratis, aanvullende Spaanse taal- en cultuurlessen aan de kinderen van Spanjaarden die in Nederland wonen.

De studenten, in verschillende stadia van hun reis in de ALCE-klas, kunnen, na het afleggen van dezelfde schriftelijke en mondelinge examens in de ALCE’s van alle landen, een officieel certificaat behalen op drie verschillende niveaus: B1, B2 en C1, afgegeven door het Ministerie van Onderwijs, Beroepsopleiding en Sport en in overeenstemming met de niveaus van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Talen (ERK).

Het leerplan voor ALCE is gestructureerd in drie fasen en vijf niveaus, verspreid over tien schooljaren. Om zo goed mogelijk in te spelen op de behoeften van de studenten, is blended learning opgezet: een deel van het onderwijs vindt wekelijks plaats in de klas (1,5 uur) en het andere deel online (1,5 uur) via het virtuele platform Aula Internacional.

Voorwaarden voor inschrijving:

  • De Spaanse nationaliteit hebben of kind zijn van een ouder die de Spaanse nationaliteit heeft.
  • Het niet-universitaire niveau van het Nederlandse onderwijssysteem volgen.
  • Op 31 december 2024 ten minste 7 jaar oud zijn en op 31 december 2024 nog geen 18 jaar oud zijn.

Meer informatie:

Meer informatie kunt u lezen in deze digitale folder en op de website www.educacionyfp.gob.es/paisesbajos

Inschrijven kan nog tot uiterlijk 5 maart via dit inschrijvingsformulier.

Categorieën
Congressen en lezingen Evenementen

Landelijk Congres Spaans Levende Talen

Om de twee jaar vindt in Nederland het Nationaal Congres voor Leraren Spaans plaats, en het staat zeker bovenaan de lijst voor iedereen die betrokken is bij het onderwijzen van de Spaanse taal in Nederland. Tijdens dit tweedaagse evenement, georganiseerd door Levende Talen Spaans in samenwerking met het Instituto Cervantes en de Consejería de Educación, nemen onze taaldocenten deel aan workshops en verkennen ze de exposantenbeurs, waar ze in contact komen met uitgeverijen en andere partners die actief zijn op het gebied van het Spaanse taalonderwijs. Dit jaar krijgt het congres ook een speciale vertegenwoordiging van de Sociedad Belga de Profesores de Español de la lengua.

Programma

Twee dagen om kennis en ervaringen te delen.

Bekijk hier het programma

Toegangsbewijs

Leden van Levende Talen:   €15
Niet leden van Levende Talen: €50
Welkomstdiner: €32

Workshops

Op vrijdag 5 april begint het congres met een activiteit: na de openingsceremonie verkennen we onder leiding van Carole Westerkamp de stad Utrecht, waarbij we de aanwezigheid van de Spaanse cultuur in Nederland ontdekken. Dit is geen gewone workshop, maar een verrassende “walkshop”. Na de wandeling wacht ons een gezellig diner waar we kunnen proosten en genieten van elkaars gezelschap.

Op zaterdag 6 april zal de plenaire sessie het beste begin zijn voor een boeiende en aangename dag. Bovendien zullen de beste uitgeverijen aanwezig zijn. 

Lees hier over  de workshops en culturele instellingen die meedoen aan het congres.

Praktische informatie

Wanneer? Vrijdag 5 april en zaterdag 6 april
Waar? Instituto Cervantes. Domplein 3, Utrecht.
Registreren via cenutr@cervantes.es

Ga voor meer informatie naar www.congresspaans.nl

Categorieën
Congressen en lezingen Evenementen

Sta stil bij de taalkundige rijkdom van onze wereld tijdens Internationale Moedertaaldag

In 1999 riep de UNESCO 21 februari uit tot Internationale Moedertaaldag ter nagedachtenis van de noodlottige dag in 1952 toen studenten in Bangladesh in opstand kwamen om hun moedertaal te verdedigen. Die dag herinnert ons aan het belang van het beschermen en behouden van taalkundige en culturele diversiteit over de hele wereld. Het is een oproep tot actie voor ons allemaal om de rijkdom die elke taal toevoegt aan ons wereldwijde mozaïek te erkennen en te vieren.

De Spaanstalige gemeenschap in Nederland wil graag deelnemen aan deze herdenking met een gevarieerd programma dat zich richt op een weinig bekend maar relatief veel voorkomend thema onder migranten in meertalige contexten: het fenomeen van taalerosie (het vergeten of achteruitgaan van de moedertaal als gevolg van gebrek aan gebruik en contact met andere talen).

Verschillende experts op dit gebied zullen tijdens deze dag vanuit een theoretisch en ook praktisch perspectief praten over hoe dit fenomeen een impact kan hebben op persoonlijk, sociaal en werkniveau, en de belangrijke rol die het speelt bij het overbrengen van de taal op onze kinderen.

PROGRAMMA:

14:00 | Welkomswoord van de directeur van het Instituto Cervantes in Nederland, Alberto Gascón Gonzalo en de Consejero de Educación de España en Benelux, Pedro Ruano Martínez.

14:15 | Ana Llamazares (Hogeschool Utrecht). Theoretische presentatie.

15:00 | Montserrat Vidal García (psycholoog gespecialiseerd in taal en tweetaligheid). Workshop: ¡Socorro! ¿Se me está olvidando hablar mi lengua materna?. Het probleem van taalerosie.

16:15 | Pauze

16:30 | Programma voor docenten ALCE in Nederland. Workshop: Recursos y materiales para familias y profesionales. Cómo trabajar y desarrollar la lengua de herencia.

PRAKTISCHE INFO:

Wanneer? Zaterdag 2 maart 2024 van 14.00 tot 17.00 uur.
Waar? Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA). Oosterdokskade 143, Amsterdam.
Toegang: vrije toegang, maar aanmelden verplicht.
Meer informatie en registreren kan via cervantes.nl of de agenda van OBA (klik hier).

Categorieën
Evenementen Onderwijs

Dag van de Taal, Kunsten en Cultuur

De Rijksuniversiteit Groningen organiseert op vrijdag 19 januari de 21e editie van de Dag van de Taal, Kunsten en Cultuur. De eerste en tot nu toe enige conferentie in het noorden van het land waar verslag zal worden gedaan van de vernieuwing van het MVT-curriculum. Het evenement zal plaatsvinden in en rond het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen.

Niet alleen hebben ze een zeer interessant programma van vakspecifieke workshops door docente Michelle Glas-Faber, die zal spreken over de ontwikkeling van interculturele competenties via virtuele internationale samenwerking en docente Linda Gosse over het gebruik van korte films in de Spaanse les, maar ook twee workshops voor moderne talen in het algemeen (MVT vakoverstijgend) over taalbewustzijn in de MVT-les en intercultureel literatuuronderwijs. Deze workshops zullen gegeven worden door Esther Schat, Carolina de Groot en Mayte Ibañez Morocho, docenten Spaans en vakdidactici aan respectievelijk de universiteiten van Leiden, Amsterdam en Nijmegen.  

De bovengenoemde workshops zijn stuk voor stuk uiterst nuttig om je op de hoogte te worden gebracht en goed voorbereid te zijn op de actualisatie van de moderne vreemde talen van het examenprogramma waarover Mayte en Carolina u als leden van de vakvernieuwing commissies Spaans bovendien uit de eerste hand zullen kunnen informeren tijdens onze vakbijeenkomst Spaans in de ochtend. 

Deelname aan het congres is te declareren als scholing bij je onderwijsinstelling. 

Praktische informatie:

Wanneer? Vrijdag 19 januari. Van 08:45-17:45 uur.
Waar? het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen.
Bekijk het volledige programma en schrijf je in via de website van Rijksuniversiteit Groningen.

Categorieën
Evenementen Onderwijs

6de Bijeenkomst ProfELE in Nederland

Op 20 januari 2024 organiseren Edinumen en Instituto Cervantes Utrecht de zesde bijeenkomst van ProfELE in Nederland. Dat doen ze in samenwerking met Fontys, la Consejería de Educación en Benelux, Fundación de la Lengua Española, Dr. Kinippenberg College en Practicum Educatief Media.

Het programma:

9:00 uur | Accreditaties

9:30 uur | Welkomswoord en opening

9:45 uur | Ontwikkeling van kritische competentie in de Spaanse les
Álvaro Sesmilo (Edinumen y Universidad de Alcalá)

De Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Agenda 2030 zijn een universele oproep tot actie om armoede te beëindigen, de planeet te beschermen en het leven en de vooruitzichten van mensen over de hele wereld te verbeteren. En wat is een betere manier dan in de Spaanse klas, naast het leren van de grammatica, woordenschat en cultuur van Spaanstalige landen, om het leren in waarden en sociale rechtvaardigheid te ontwikkelen door middel van projecten die geïntegreerd zijn in het curriculum en die studenten helpen zich te verbinden met wat ze hebben geleerd op een meer sociale en emotionele manier. Deze voorstellen stellen de studenten in staat om hun communicatieve vaardigheden te ontwikkelen en hen tegelijkertijd de vaardigheden te geven om sociale sprekers te zijn en ook hun kritische competentie in het Spaans te ontwikkelen.

11:00 uur | Regelmaat en de kritische bewustwordingsprojecten van Agenda 2030

11:15 uur | Koffiepauze (aangeboden door Dr. Knippenberg College)

11:45 uur| Het linguïstische oor verfijnen
Daniel Valle Robles y Paula Costas Alonso (Fontys Lerarenopleiding Tilburg)

In deze workshop presenteren we een voorstel voor het selecteren, analyseren en aanpassen van authentieke taalvoorbeelden, zoals advertenties, liedjes, nieuws, om specifieke taalstructuren te verwerven en te hanteren.

Het proces van deze aanpak zal worden gedemonstreerd aan de hand van een cyclus en in praktijk worden gebracht met een van de taalvoorbeelden die beschikbaar zullen zijn. Aan het einde van de sessie hebben de deelnemers een hulpmiddel om taalconcepten te verwerken, toe te passen, te onderwijzen en erover na te denken, waardoor de ontwikkeling van taalbewustzijn wordt bevorderd.

13:00 uur | Spaans leren met onze film en literatuur: ik zie en lees in het Spaans
Susana E. Pérez Molinero (Consejería de Educación en Bélgica, Países Bajos y Luxemburgo)

13:15 uur | Pauze (eten niet inbegrepen)

14:30 uur | Wat kan het Instituto Cervantes het Spaans in de wereld bieden?
Alberto Madrona Fernández (Instituto Cervantes de Utrecht)

14:45 uur | Uitspraak: Strategieën om onze leerlingen te helpen
Natalia Martín (Fundación de la Lengua Española de Valladolid)

We bespreken het belang van een goede uitspraak en welke aspecten het meest “voordelig” zijn voor het werken aan de uitspraak van het Spaans met onze studenten. Tegelijkertijd zullen we een aantal hulpmiddelen en trucs verkennen om in de klas te gebruiken en strategieën om onze studenten te helpen hun uitspraak te verbeteren en tegelijkertijd hun leerautonomie te stimuleren. We onderwijzen vanuit een communicatieve benadering (=echte communicatie) en veronderstellen het onderwijzen van uitspraak, maar voor velen is het een groot gemis. Laten we dus nadenken over de noodzaak om er specifiek tijd aan te besteden.

16:00 uur | Ontdek Valladolid en la Fundación de la Lengua Español

16:15 uur | Loting en slotwoord

Aanvullende informatie:

De bijeenkomst vindt plaats op zaterdag 20 januari 2024 in het Instituto Cervantes Utrecht (Domplein 3, 3512 JC, Utrecht, Nederland).

Na afloop van de bijeenkomst krijgen alle deelnemers een certificaat, net als vele cadeautjes voor hun lessen.

Deelname kost €10 en inschrijven kan via de website van Edinumen. Daar kunt u tevens ook meer informatie vinden over het evenement en de sprekers.