Categorieën
Archief

TikTok-account van het Museo del Prado, genomineerd voor het beste wereldwijde initiatief in Kunst en Cultuur

Het TikTok-initiatief van het Museo del Prado is genomineerd voor The Webby Awards door de International Academy of Digital Arts & Sciences in de categorie “Kunst en Cultuur”.

Deze prijzen, waarvan de winnaars van de 27e editie aanstaande dinsdag bekend zullen worden gemaakt, zijn in 1996 in het leven geroepen en worden door de New York Times omschreven als “één van de meest prestigieuze prijzen die er te verdienen is”.


Het TikTok-initiatief van het Museo del Prado is genomineerd voor de Webby Awards in de categorie “Kunst en Cultuur” in The Webby People’s Voice Awards, de publieksprijs, waarvoor tot gisteren kon worden gestemd op de Webby-website.

De International Academy of Digital Arts & Sciences heeft het TikTok initiatief van het Museo del Prado geselecteerd als een van de vijf beste social media-initiatieven op internationaal niveau, waarmee het Museo del Prado wordt erkend als een culturele instelling in de voorhoede. Ook genomineerd zijn de initiatieven van Circe du Soleil. NewYorkNico, Christie’s en ArtButMakeltSports.

Het Museo del Prado kreeg de People’s Choice Award in de categorie “Social Media. Art and Entertainment” in 2019 voor de #10yearchallenge die populaire personages toonde die werden afgebeeld in de werken van zijn collectie met een interval van tien jaar. De institutionele website, die wordt gesponsord door Telefónica, werd in 2016 ook bekroond bij The Webby Awards door de International Academy of Digital Arts & Sciences als de beste website van culturele instellingen op internationaal niveau in beide categorieën: de Academy Award en de Audience Award.

In april 2023 heeft het Prado meer dan 442.000 volgers op TikTok en behoudt daarmee zijn eerste positie als het meest gevolgde kunstmuseum op dit platform wereldwijd, volgens de ranglijst gepubliceerd door The Art Newspaper: Revealed: the top 20 most popular art museums on social media in 2023.

53% van het publiek dat deze content bekijkt is buitenlands: Mexico, Colombia, Argentinië en Chili zijn na Spanje de landen die het Museo del Prado het meest volgen op TikTok. Dankzij deze aanwezigheid op het platform bereikt het museum een jonger publiek, met 32% van de volgers onder de 24 jaar.

Het TikTok-account van het Museo del Prado werd in juni 2020 gelanceerd en is onlangs bekroond met de For You Fest 2022 award in de categorie Content-Education Partner. De eerste door het account gepubliceerde video’s tonen scènes uit het drieluik “De tuin der lusten” van Bosch, een simulatie van hoe klimaatverandering de setting van Sorolla’s “Jongens op het strand” zou beïnvloeden in een campagne die in samenwerking met het WWF is uitgevoerd, of leggen de betekenis uit van de kleine aardewerken kruik die een van de Meninas aanbiedt aan de Infanta Margarita in Velázquez’s “Las Meninas”. Steeds vaker verschijnen restaurateurs en mensen die in verschillende delen van het museum werken in de video’s als onderdeel van een reeks activiteiten.

Dit bericht verscheen eerst op de website van het Museo del Prado.