Categorieën
Archief

Het examenvak Spaans bij mbo De Rooi Pannen in Breda

Eind mei en begin juni was ik betrokken bij de mondelinge examens Spaans als medebeoordelaar. Het was een genoegen om te zien dat meer dan honderd studenten examen deden. Zij komen van  de opleidingen Leisure & Hospitality en Travel & Hospitality, op niveau 3 (= vakopleiding) en 4 (=middenkader leidinggevende).

OP A2 NIVEAU

Het niveau dat geëxamineerd werd, was Spaans A2. De studenten deden in totaal 3 opdrachten: 2 keer een gesprek bij het onderdeel gesprekken voeren, en 1 keer spreken: een presentatie op basis van een flyer die ze zelf moesten maken. De flyer werd gebruikt, en ze mochten 10 steekwoorden hebben als houvast.  Op basis van de flyer en de presentatie waren er 10 verplichte onderdelen die ze moesten benoemen tijdens de presentatie. 

CARLA’S ROL

Mijn rol bij de examens was die van een Spaanse bezoeker aan een bungalowpark, waarbij ik vragen stelde en de student de rol van receptionist had en de gast moest inchecken en de vragen moest beantwoorden. Er waren twee gesprekken in het Spaans, en een presentatie van de student van een activiteit of excursie (afhankelijk van de opleiding). De docente Spaans toe, en zij maakte aantekeningen over de gesprekken. Iedere student had twintig minuten de tijd om de gesprekken te voeren. Over het algemeen waren ze na ongeveer een kwartier klaar, en hadden we nog vijf minuten de tijd om de beoordelingsprotocollen in te vullen en tot een eindbeoordeling te komen. Er werd gewerkt met de protocollen van Examenwerk, wat geen efficiënte manier van beoordelen bleek en cijfers niet altijd realistisch uit kwamen (bijv. 16 punten kan een voldoende zijn, maar ook een (dikke) onvoldoende). 

EEN MOOIE ERVARING

Hoewel ik geen mbo-docent ben, was dit een mooie ervaring, omdat ik als externe beoordelaar mee kon kijken in de keuken van een fantastische school in het mbo-onderwijs. Bovendien denk ik dat ik een goede bijdrage kon leveren aan de beoordeling, vanwege mijn kennis van het Spaans en ervaring in het onderwijs in zijn algemeen.

INTERVIEW MET FLOOR KEPERS

Na afloop van de examens had ik een interview met Floor Kepers, docente Spaans en  opleidingscoördinator van de recreatie- en toerisme opleidingen van De Rooi Pannen in Breda.

De opleidingen in toerisme en recreatie van De Rooi Pannen staan heel goed in de landelijke ranking van mbo-opleidingen. Ik vroeg me af: wat zijn de sterke punten van de opleidingen? Floor legt uit:

‘’De klassen zijn kleinschalig en het onderwijs is praktijkgericht in de toeristische en recreatieve sector. De school heeft een eigen Hospitality Experience Center waarbij gewerkt wordt met echte opdrachten en projecten van bedrijven en met echte gasten en alle opleidingen hebben hun eigen praktijk Lab. De campus bevindt zich midden in het centrum van Breda in de oude Seeligkazerne. Er zijn praktijkruimtes in het Groot en Klein Arsenaal: Front-office met ontvangstbalie, congres/theaterzaal, vergaderruimten, (en voor de Horeca-opleidingen ook hotelkamers en restaurants) en in het hoofdgebouw een brasserie met bijbehorende keuken en verder de theorielokalen. 

Het afgelopen jaar zijn we gestart met het onderwijs aan te bieden in leereenheden. Iedere 6 weken staat er 1 thema binnen de branche centraal en integreren we diverse vakken om zo kennis en vaardigheden op een projectmatige manier aan te bieden, zodat het voor de student beter aansluit bij de belevingswereld en ze daarnaast een beter beeld krijgen van (de mogelijkheden in) het werkveld. Minder losse, afzonderlijke vakken op het rooster dus. Ook de talen proberen we aan te laten sluiten daar waar mogelijk. Nederlands en Engels sluiten aan, en Duits en Spaans behouden nog hun ‘basis’-lessen, maar zorgen wel voor een opdracht die aansluit bij die leereenheid. (bijvoorbeeld woordenschat / een spel / cultuur / enz.)

Er is geen tekort aan stageplaatsen in de regio. Bedrijven hebben graag stagiaires van De Rooi Pannen. Door de brede opleiding en het aanleren van een goede beroepshouding en aandacht voor hospitality.

De opleidingen bieden veel extra’s voor de studenten. De Rooi Pannen biedt kosteloos onderwijs voor al het lesmateriaal (boeken, laptop, enz.), excursies en studiereizen.’’  

NIEUWE AANPAK

We weten nu meer over de examens en de eindcijfers. Veel studenten hebben goede cijfers behaald, maar helemaal tevreden over de examens Spaans was je niet. Hierover vroeg ik Floor hoe dat komt. Zij vertelt: 

‘’Dit schooljaar werd  de afronding van het Spaans onderbroken door de stages. De studenten zijn een heel jaarweg van school geweest, en na terugkomst hadden we nog maar een paarlessen. De voorbereiding op de examens is voor velen dus niet zo goed gegaan. Ze waren niet meer in het ritme van lessen volgen en de kennis was afgezwakt en daardoor ook de motivatie. Ook is het zo dat een aantal studenten zich dan meer toelegt op andere examens of ‘gokken’ op een hoger eindcijfer bij een andere vaardigheid.  Naast spreken en gesprekken voeren, schrijven de studenten twee brieven en doen ze ook examen in lees- en luistervaardigheid. Alle deelcijfers vormen samen het eindcijfer. En ze hoeven voor het behalen van hun diploma maar in één moderne vreemde taal, naast Engels, een voldoende eindcijfer te behalen (waar wij als school er sowieso 2 aanbieden: Duits én Spaans).

We hebben een enquête gehouden onder de studenten. De belangrijkste vraag was: willen jullie Spaans als vak behouden op de opleidingen? Meer dan 70% van de studenten heeft bevestigend geantwoord. Om tegemoet te komen aan een betere examenvoorbereiding gaan we volgend jaar de lesroosters en examinering in de examenklassen veranderen. Dan gaan wede lessen en de examens Spaans afronden, voordat de stageperiode begint.

We hebben contact met alumni en het werkveld. Daardoor weten we dat de kennis van het Spaans op ongeveer A2 niveau heel belangrijk is. Veel studenten beseffen dat nog niet als ze net afgestudeerd zijn, maar wanneer ze een baan krijgen in Nederland of het buitenland, dan merken ze vaak dat het heel handig is om met Spaanstalige klanten, bezoekers en collega’s in het Spaans te kunnen communiceren. Een aantal studenten die tijdens de opleiding al goede cijfers voor Spaans behaalden, vonden sneller een baan in de toeristische sector.

Ook gaan we kritisch kijken naar de beoordelingsmethoden van de examens (kijken naar een andere leverancier of zelf ontwikkelen). Hierbij zou het fijn zijn om de ervaringen van andere mbo-scholen te horen.’’

Meer informatie over de opleidingen van De Rooi Pannen vind je op de website: https://derooipannen.nl/breda

Categorieën
Archief

Louise Kramer wint twee prijzen met haar profielwerkstuk: “El Chico de Rojo”

Louise Kramer, eindexamenleerling van gymnasium 6 bij Trevianum, heeft dit jaar twee prijzen gewonnen voor haar profielwerkstuk. Na drie jaar Spaans op school heeft ze een boek van 100 pagina’s in perfect Spaans geschreven: El Chico de Rojo.

EL CHICO DE ROJO

Het boek opent met de volgende passage, die een goede indruk geeft van het perfecte Spaans dat Louise gebruikt:

“Son las dos de la tarde de un sábado mientras pienso en mi amado en la hierba sucia pero verde. Puedo seguir llamándolo mi amado? Su dulce amor llenó mi frágil corazón, pero mi mente no puede olvidar sus malvados pecados. Él es el diablo que pintó mi ropa de color rojo. 

Me acosté de espaldas mientras miraba el cielo nublado. Intenté reconocer formas en esas nubes blancas e impecables. Parecía imposible hacerlo; se parecían a la continua e irresoluble guerra de confusión en mi cabeza.”

PRIJZEN

Ze won de tweede prijs van de Trevianum Scholengroep voor de beste profielwerkstukken en de eerste prijs van het Certamen Profielwerkstuk 2023 van de sectie Spaans van Levende Talen. Bovendien biedt de sectie Spaans Levende Talen haar de mogelijkheid om het boek in Spanje uit te brengen.

TROSTE DOCENT

Kitty Ketelaars, de docente Spaans van Louise Kramer, zegt hierover: “U kunt zich voorstellen dat ik ontzettend trots op haar ben. Ze heeft na slechts 3 jaar Spaanse les een geweldige prestatie neergezet. Het vak Spaans is bij ons op school ‘startersvak’, maar de leerlingen halen op het VWO echt een hoog niveau. 

Louise en ik hebben nauw samengewerkt bij het schrijven van haar boek: El Chico de Rojo. Elke keer als ze weer een nieuw hoofdstuk had ingeleverd, kon ik niet wachten om weer verder te lezen in haar spannende verhaal. Als je op de leeftijd van Louise in staat bent om de personages zo levensecht te portretteren, kun je je naar mijn mening ontwikkelen tot een zeer goede schrijver. En dat alles ook nog in een andere taal. Ik ben zo ontzettend blij met het resultaat. Wat een talent!

Naast het boek heeft ze trouwens ook nog een prachtig schilderij gemaakt van de kaft van het boek. Ze is zeker een terechte winnares.  Zo blijkt maar weer eens wat talent, creativiteit en liefde voor een vak met leerlingen kunnen doen. Ik ben er zelfs een beetje geëmotioneerd over. Ik vind het geweldig!”

Categorieën
Archief

De beste Spaantalige cinema op het Amsterdam Spanish Film Festival

Tussen 24 en 26 november wordt het beste en nieuwste wat Spaanse cinema te bieden heeft aangeboden bij het Amsterdam Spanish Film Festival (ASFF). Zoals gewoonlijk brengt het festival een rijk programma met een gevarieerd filmaanbod, alles van bekende regisseurs tot opkomende talenten binnen het Spaanse filmlandschap.

Een echte 360-graden experience van Spaanse cultuur. Het festival slaat een brug tussen Spaanse cinema en gastronomie, compleet met speciale gasten en natuurlijk Spaanse hapjes en  drankjes. Zo wordt een unieke sfeer gecreëerd en krijgt het publiek een ongeëvenaarde ervaring.

WAT IS HET SPANISH FILM FESTIVAL?

Amsterdam Spanish Film Festival is een uniek filmevenement dat als doel heeft een zorgvuldig samengestelde selectie van topfilms van Spaanse en Latijns-Amerikaanse bodem aan het Nederlandse publiek te introduceren. ASFF wordt georganiseerd door Sin Fin Cinema en biedt een showcase van nieuwe trends in de mainstream Spaanse cinema, maar richt zich ook op een diversiteit aan films, met name onafhankelijke, artistieke en experimentele Spaanse films.

ASFF werkt samen met filmmakers uit Spanje, die ze laat uitwisselen met Nederlandse filmmakers, producenten en distributeurs, om interculturele communicatie en dialoog te bevorderen. Ze willen het begrip en de kennis over de Spaanse filmgeschiedenis en de huidige tijd vergroten.

PREMIÈRE OPENINGSFILM: MODELO 77

Modelo 77 opent deze editie van het Amsterdam Spanish Film Festival. De film, geregisseerd door gerenommeerd regisseur Alberto Rodríguez, geeft het publiek een kijk het Spaanse penitentiair systeem net na de afschaffing van de Franco dictatuur in 1977. Kijk hier de trailer.

Hoofdrolspeler Miguel Herrán is tijdens de openingsfilm ook aanwezig en zal voorafgaand zijn acteerprestatie introduceren. Hij blijft ook tot na de film, waar hij live vragen zal beantwoorden onder het genot van wat Spaanse drankjes.

EERBETOON AAN CARLOS SAURA

Het ASFF wil de nalatenschap van de legendarische Spaanse filmmaker Carlos Saura, die eerder dit jaar op 91-jarige leeftijd overleed, eren met een speciale vertoning van zijn een van de meest gevierde films.

Slechts vijf maanden nadat Spanje zijn vrijheid verkreeg na de dood van de dictator, won Cría Cuervos (1975) de Grand Prix van Cannes, waarmee het land een prominente positie innam in de wereldwijde filmcultuur. Deze film, die algemeen wordt beschouwd als Saura’s meesterwerk, is sindsdien uitgegroeid tot een tijdloze klassieker die je gezien moet hebben vanwege het krachtige verhaal en de cinematografie.

PROGRAMMA & PRAKTISCHE INFORMATIE:

Vrijdag 24 november
Modelo 77 (20:00 h) – Locatie: Pathé Tuschinski
La singla (21:30 h) – Locatie: Eye Filmmuseum

Zaterdag 25 november
Matar cangrejos (18:30 h) – Locatie: LAB111
20,000 especies de abejas (21:00 h) – Locatie: LAB111

Zondag 26 november
La maternal (16:00 h) – Locatie: LAB111
Cría Cuervos (19:00 h) – Locatie: Eye filmmuseum
Creatura (19:00 h) – Locatie: LAB111
En los márgenes (21:30 h) – Locatie: Eye Filmmuseum

Info en tickets via amsterdamspanishfilmfestival.com

Categorieën
Archief Onderwijs

Informatiebijeenkomsten vakvernieuwing moderne vreemde talen

Misschien heb je er al over gehoord: binnenkort verandert er van alles voor zeven schoolvakgebieden, ook voor de Moderne Vreemde Talen. En dat is mooi, want het curriculum is in grote lijnen al decennialang hetzelfde en je kunt je zonder meer afvragen of een programma met vier vaardigheden, en sterke focus op lezen, nog wel past bij de huidige tijd.

Waarom is er bijvoorbeeld in de complexe multimediale wereld waarin onze leerlingen opgroeien niet meer ruimte ingebouwd voor cultuur en diepgang in het examenprogramma? Waarom kunnen we het niet nog vaker in al die taallessen met leerlingen hebben over hoe talen eigenlijk in elkaar zitten? En over hoe talen je wereld iedere dag beïnvloeden? Doet een eindexamen leesvaardigheid wel voldoende recht aan de rijkdom, inhoud, en volle breedte van het vak?

Door SLO wordt momenteel landelijk gewerkt aan het actualiseren van kerndoelen en eindexamenprogramma’s.

VVC (Vakvernieuwingscommissie) Eindtermen MVT:
Adviesronde 3: 24 nov – 22 jan ‘24
Adviesronde 4: 28 mrt – 21 mei ‘24

Een vakvernieuwingscommissie bestaande uit docenten, vakexperts en curriculumexperts, is hier in kernteams per vak mee bezig. Daarnaast is er een advieskring die feedback geeft en reflecteert op de producten van de commissie. Levende Talen is onderdeel van deze advieskring, en draagt bij aan het informeren en consulteren van moderne vreemde taaldocenten die voor de klas staan. Levende Talen organiseert samen met verschillende regionale vakdidactische netwerken en lerarenopleidingen landelijk verspreide informatiebijeenkomsten over het proces en huidige stand van zaken.

PROGRAMMA:

Woensdag 22/11/2023 – Amsterdam
16:00 – 17:00
Dalton Spinoza Lyceum, Peter van Anrooystraat 8, 1076 BH

Vrijdag 8/12/2023 – Utrecht
16:00 – 18:30
Algemene Feedbacksessie Adviesronde 3 op het Tussenproduct Eindtermen voor Alle Talen, onder het genot van wat soep en een heerlijk broodje. Wanneer u zich voor deze bijeenkomst aanmeldt, krijgt u vooraf het tussenproduct van de taal waarin u lesgeeft (met een aantal vragen) toegestuurd. Na afloop ontvangt een presentje: het waardevolle boek ‘Handboek Vreemde Talen Didactiek’. Voor het inschrijven specifiek voor het vak Spaans, kijk hier.
Joseph Haydnlaan 2a, 3533 AE Utrecht

Dinsdag 9/1/2024 & donderdag 11/1/2024 – online
19:00 – 20:00 & 16:30 – 17:30
Online feedbackbijeenkomsten specifiek voor Spaans Adviesronde 3, waarin het mogelijk is uw wensen en gedachten te delen.
Wanneer u zich voor deze bijeenkomst aanmeldt, krijgt u vooraf het tussenproduct voor Spaans (met een aantal vragen) toegestuurd en toegang tot een online document binnen een besloten Teams-omgeving, waarin u uw feedback kunt geven.
Na afloop ontvangt u een cadeubon.

OPGELET: Voor het inschrijven op deze sessies, uiterlijk tot 22-12-23, klik hier.

Dit bericht verscheen eerst op de website van Levende Talen.