Programma
- 09:00 – 09:30 Ontvangst en koffie
- 09:30 – 09:45 Opening van de conferentie: Directie VDSN
- 09:45 – 10:15 Plenaire inleidende workshop: Kirstin Plante
- 10:30 – 12:00 Eerste ronde workshops (A1, B1, C1, D1)
- 12:15 – 12:45 VDSN Jaarlijkse Ledenvergadering
- 12:45 – 13.30 Lunch / Verkoop van boeken en materialen / uitgeverijen
- 13:45 – 15.15 Tweede ronde workshops (Workshop A2, B2, C2, D2)
- 15.30 – 16.00 Afscheidsdrankje
Workshops
Plenaire inleidende workshop “TPRS” Kirstin Plante
Vraag je je wel eens af waarom jouw leerlingen aan het eind van de middelbare school nog steeds niet echt Spaans kunnen spreken? Hoe het komt dat ze invuloefeningen best goed maken, maar vervolgens met diezelfde woorden geen fatsoenlijke zin kunnen vormen? En het belangrijkste: wil je weten wat je daaraan kunt doen? In deze openingslezing geeft Kirstin Plante antwoord op deze vragen, met beeldende illustraties en een pakkend voorbeeld.
Workshop A1 & A2 “Picture Talk” Kirstin Plante
Zoek je een gemakkelijke conversatie-activiteit met weinig voorbereiding? In deze workshop zie je hoe je over een willekeurige foto een boeiende conversatieles kunt houden. Ik geef een korte Picture Talk in een voor jou onbekende taal en we bespreken welke technieken jou hielpen te begrijpen waar het over ging, en hoe je in de doeltaal kon meedoen met de les. Je oefent de belangrijkste techniek op basis van een foto die je zelf uitkiest.
Workshop B1 & B2 “Literatura en la clase de ELE” Esther Schat
Op bijna alle scholen in Nederland wordt op het moment veel over burgerschap gesproken. Wat is het en hoe richten we het op onze school in? Burgerschapsonderwijs wordt vaak gerelateerd aan vakken als maatschappijleer en geschiedenis, maar ook binnen taalonderwijs kan gewerkt worden aan burgerschap. In deze workshop voor docenten in het voortgezet onderwijs laat Esther Schat zien hoe je aan de hand van literatuuronderwijs kan bijdragen aan de interculturele competenties van scholieren en hoe je daarmee ook burgerschap kan integreren in de lessen Spaans. Door bewust te kiezen voor boeken met maatschappelijke thema’s en het gebruik van dialogische spreek- en schrijftaken hierbij, kunnen leerlingen niet alleen relevante kennis over Spaanstalige culturen verwerven maar ook taalvaardiger worden.
Ook leren leerlingen hierdoor om te gaan met verschillen in morele opvattingen en om literatuur te evalueren in gesprek met medeleerlingen. In deze workshop wordt aan de hand van praktische voorbeelden laten zien hoe je dit kan aanpakken in je eigen PTA programma. Neem dus een boek mee (met maatschappelijk thema) dat je graag gebruikt in de lessen in de bovenbouw of waarmee je binnenkort in de klas wilt gaan werken. Na het delen van enkele ontwerpprincipes, ga je zelf aan de slag met het ontwerpen van een literatuurles volgens deze principes.
Workshop C1 & C2 “Películas en la clase de ELE” Margreet Cornelius
“Met film kan zo veel! Tutorials, reclames, reportages, documentaire en fictie voor het vak Spaans” Hoe kun je film, in al haar vormen, inzetten om meer te leren over de Spaanse en Latijns-Amerikaanse cultuur en luistervaardigheid, spreekvaardigheid en schrijf vaardigheid verbeteren? We bekijken een aantal korte films en oefenen verschillende werkvormen die je kunt toepassen om je taal- en cultuuronderwijs aantrekkelijker te maken door het gebruik van film in je les.
Workshop D1 & D2 “Poesía en la clase de ELE” Marloes Mekenkamp
Poëzie is in de Spaanstalige wereld intiem verbonden met de samenleving. Poëzie is niet alleen te vinden in dichtbundels maar leeft, om de woorden van Kila van de Starre (2021) te gebruiken, ook buiten het boek: op straat, in politieke bijeenkomsten, in migranten gemeenschappen, in inheemse culturen. Het is traditioneel gezien een medium voor kennisoverdracht, om individuele of collectieve identiteiten te uiten, om rituelen uit te voeren, om te protesteren. Gedichten geven ons dus een kans om in contact te komen met oneindig veel verschillende werelden, culturen en ervaringen. Poëzie bezit daarnaast nog een aantal onderscheidende kenmerken die tot een bijzondere lezershouding uitnodigen, en zo een mooie aanvulling zijn op het lezen van proza.
In deze workshop laten we ons inspireren door dichters en onderwijzers uit de Spaanstalige wereld en denken we samen na over de pedagogische potentie van poëzie voor het moderne vreemdetalenonderwijs. We gaan tevens aan de slag met een aantal gedichten die behandeld kunnen worden binnen het schoolvak Spaans.
Inschrijving
Om dit evenement bij te wonen, moet u zich vóór 11 maart 2024 registreren via het registratieformulier op onze website: https://www.vdsn.nl/
De workshops worden toegewezen op volgorde van inschrijving. Sommige workshops kunnen een beperkte capaciteit hebben, dus vroeg inschrijven is aanbevolen.
Inschrijfgeld: gratis voor leden / € 40,00 voor niet-leden / € 25,00 voor studenten.
Praktische informatie
Wanneer? Zaterdag 16 maart 2024
Waar? College de Heemlanden. De Slinger 48, 3995 DE Houten